2019 m. sausio 8 d. ONKTD asociacija kreipėsi į Vidaus reikalų ministrą ir Generalinį prokurorą prašydama atkreipti dėmesį į 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojusius Baudžiamosios
bylos duomenų tvarkymo elektronine forma ikiteisminio tyrimo metu
tvarkos aprašo pakeitimus.
2019
m. sausio 4 d. visi prokuratūros darbuotojai elektroniniu paštu
buvo informuoti, kad, remiantis Vidaus reikalų ministro ir
Generalinio prokuroro 2018 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1V-184/I-70, nuo
2019 m. sausio 1 d. įsigaliojo Baudžiamosios bylos duomenų
tvarkymo elektronine forma ikiteisminio tyrimo metu tvarkos aprašo
(toliau – aprašo) pakeitimai, susiję su privalomu procesinių
dokumentų dėl elektroninių ryšių tinklais perduodamos
informacijos kontrolės, jos fiksavimo ir kaupimo bei slapto sekimo
tvarkymu Integruotoje baudžiamojo proceso sistemoje (toliau ir –
IBPS).
Remiantis
aprašo 38 ir 40 punktais, be kitų procesinių prievartos priemonių,
ikiteisminio tyrimo pareigūno, prokuroro nutarimai, prokuroro
prašymai ikiteisminio tyrimo teisėjui ar teismui rengiami ir
teikiami tik IBPS, ikiteisminio tyrimo teisėjo ar teismo nutartys
rengiamos IBPS dėl šių procesinių prievartos priemonių
paskyrimo, pakeitimo, panaikinimo ar jų taikymo termino pratęsimo:
38.5
ir 40.6 punktai - elektroninių ryšių tinklais perduodamos
informacijos kontrolės, jos fiksavimo ir kaupimo;
38.6
ir 40.7 punktai - slapto sekimo.
Norėtume
atkreipti dėmesį į neabejotinai rizikingą, nenumatant jokių
išimčių, šios jautrios tyrimo informacijos privalomo talpinimo
IBPS reglamentavimą. Atsižvelgiant į tai, kad IBPS esanti
informacija nėra absoliučiai tinkamai apsaugota, o pagal technines
ir kitas charakteristikas, artimiausiu metu nesant galimybių, ir
nebus apsaugota, todėl sudėtinguose ir svarbiuose tyrimuose, ypač,
kai tai liečia su šnipinėjimu, didelio mąsto korupcija ar
organizuotu nusikalstamumu susijusius asmenis, šiuos tyrimus
atliekantys tyrėjai, kontroliuojantys prokurorai ir procese
dalyvaujantys ikiteisminio tyrimo teisėjai bus priversti rinktis –
vykdyti duotą priesaiką ir pareigą tinkamai atlikti tyrimus bei
atskleisti nusikaltimus ir tuo pačiu nevykdyti šių aprašo
reikalavimų ar vykdyti šiuos aprašo reikalavimus ir rizikuoti
pakenkti tyrimo sėkmei.
Toks
sėkmingam tyrimui galintis pakenkti ir iš esmės tik statistinių
duomenų rinkimui naudingas reglamentavimas, neužtikrinant šios
informacijos reikiamo saugumo, prieštarauja Lietuvos Respublikos
baudžiamojo proceso kodekso 1 straipsnyje numatytai paskirčiai
išsamiai atskleisti nusikalstamas veikas ir tinkamai pritaikyti
įstatymus bei 2 straipsnyje numatytai pareigai atskleisti
nusikalstamą veiką.
Taip
pat, norėtume atkreipti dėmesį į aprašo 441
punktu
reglamentuotą tvarką, leidžiančią teisėjams dar nepasibaigus
ikiteisminiam tyrimui skelbti tyrimo stadijoje priimtas nuasmenintas
nutartis, kurios, jų nuomone, reikšmingos teismų ir ikiteisminių
tyrimų praktikai. Toks reglamentavimas pažeidžia Lietuvos
Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 177 straipsnyje įtvirtintą
prokuroro diskrecinę teisę spręsti kokie ikiteisminio tyrimo
duomenys gali būti paskelbti iki bylos nagrinėjimo teisme. Toks
nesavalaikis tik nuasmenintų duomenų paviešinimas, jau nekalbant
apie tyrimo sėkmę, gali pakenkti proceso dalyvių, ypač
nukentėjusiųjų ir nepilnamečių, interesams.
Neneigdami
IBPS naudos, prašytume
kuo greičiau imtis priemonių keisti šį netinkamą reglamentavimą.
Gauti atsakymai:
Gauti atsakymai:
Iš LR VRM SPAUSTI ČIA